Virtuos og følsom simultanoversetter

Denne uken tiltrer Oganes Girunyan som ny konsertmester for Nordnorsk Opera og Symfoniorkester i Bodø, med konserten Thread! Som første offisielle oppdrag i ny og viktig lederrolle.

Oganes Girunyan er klar. For fire år siden kom han fra Novosibirsk, millionbyen langt inne i Russlands dype skoger, til nord i Norge. Sammen med sin livspartner, Natalia, de som fant hverandre gjennom studiene ved konservatoriet i Novosibirsk.  En lang togreise. Med seg hadde de kun det aller kjæreste. Ei datter på to år, og to fioliner, - samt et voksende barn i magen. I Norge går familien av toget der hvor Norges Statsbaner jernbanespor ender.

Blytung

Russlands musikalske urverk former sine talent til fingerspissene. Allerede da Oganes var sytten år gammel fikk han fast jobb i selveste Novosibirsk Philharmonic Orchestra. Et metropol-orkester hvor stjernedirigenter og solister i verdensklasse gjester orkesteret ukentlig. Tross fast jobb i et av landets beste orkestre tok Oganes jobb som bilmekaniker på si. - Det var nødvendig med flere jobber, påpeker Oganes, og legger til at det er vanskelig å få endene til å møtes i Russland med bare en inntekt. Her pløyde Oganes sin blytunge orkestererfaring i ni år.

Hva med deg, er du ferdig med å studere nå?

- Hvis man føler seg utlært som musiker er man på vei nedover.
Oganes ser ut til å stille seg uforstående til mitt spørsmål.- Nysgjerrigheten er bensinen som gjør at man studerer til man dør.

I Norge har Oganes tråkket opp de samme stier som i Russland. Veien til konsertmester i NOSO har foruten beinhard øving, bestått i å tjene til livets opphold som fiolinlærer ved kulturskolen i Alta, og som vaktmester i Tromsø.
Veien til konsertmesterjobben har vært lang selv om Oganes er ung. Han har allerede en imponerende arbeidserfaring. Gjennom å spille i ensembler og salongorkestre i ulike kulturelle terreng, har Oganes sikret seg kodefortrolighet i de fleste stilarter.

Oganes også deltatt i verdens mest kjente musikkonkurranse, Wienawski-konkurransen, en slags musikalsk «mesternes-mester» som «skreller vekk» deltaker etter deltaker. I de innerste sirkler av denne hersker kun musikere av nærmest grenseløse dimensjoner.

- En gang kom jeg til andre runde, en annen gang til tredje runde. Nå er jeg akkurat blitt for gammel for forsøke en siste gang, ler Oganes pragmatisk.


- Nysgjerrigheten er bensinen som gjør at man studerer til man dør.

Virtuos og følsom simultanoversetter

Oganes virker ikke som en fyr som forteller alle historiene på en kveld. Han lytter like mye som han snakker, men spør mye mer enn han påstår.

Hva tenker du om å tiltre som konsertmester i en av Norges ti profesjonelle orkestre?
- En konsertmester “oversetter” mellom dirigent og orkester. Jeg må gi tydelige signaler til orkesteret basert på dirigentens språk, - som er bevegelse, forklarer han.

Undertegnede leker med tanken om hva et orkesterliv er. Man kan kanskje forestille seg en tretrinnsdynamikk. Musikk uttrykt som “mikrokoreografi” gjennom dirigenten. Konsertmesteren som tar over stafettpinnen i løpet av et millisekund og videreformidler en tonal impuls til orkesteret. Orkesteret reagerer fra ryggmargen. Rammene er trange. Pulsen er urokkelig. Orkesterorganismen er et apparat som lik en fugleflokk må kunne snu synkront på nanosekundet.

Nærhet og distanse – samtidig

I Oganes bagasje ligger det uttalige musikalske bragder. Han kommer nemlig også til Norge også som en bevandret solist.
Han har gjestet utallige konserthus med de store romantiske fiolinkonsertene. Musikalske majesteters verk har levd videre gjennom Oganes som solist i flere av de største fiolinkonsertene. Tchaikovskij, Brahms, Khachaturian, Sibelius og Bruch.

Er det mulig å ha iskald oversikt i utøverøyeblikket?
- Selvfølgelig. Man må kunne musikken minst to hundre prosent for å yte hundre prosent på scenen. Det er aldri slik at man har flaks, og spiller bedre på scenen enn på øverommet.

Så du gambler aldri på at inspirasjon skal komme som en magisk åre fra oven?
Oganes ler hjertlig, og hever øyenbrynene til et horisontalt semikolon. - Nei, men spontanitet og energi er faktorer som tilfører musikken noe ekstra - i konsertsituasjonen.

Musikere i relieff

Oganes lister opp musikalske kjemper han møtte i tiden som orkestermusiker i Russland: Anton Barahovsky, Vadim Repin, Maxim Vengerov, Zahar Bron, Liana Isakadze, Mischa Maisky, Dora Schwarzberg, Alexander Rudin og Sergei Krylov er solister som setter varige spor. - Jeg var også heldig å oppleve enorme dirigenter som Waldemar Nelsson, Dimitry Liss og selveste Krzysztof Penderecki.

Du har tydligvis et globalt nettverk. Er det noen av disse du ønsker kunne gjeste Nordnorsk Opera og Symfoniorkerster?
- Sergei Krylov! Oganes svarer kontant uten betenkningstid. - Han er enorm!
Jeg har også kontakt med Maksim Vengerov.  Det ville være en solid drøm å få spille med disse kanonene i NOSO!

Oganes har sin første offisielle jobb som konsertmester med Thread! England invaderes.