Tosca - og ekte diva

Ekstrem stemmeprakt. Diva på heltid. Blått belte i karate. Og gaffa-teip i kofferten. Nina Gravrok har alt som skal til for å lykkes som Tosca hjemme i nord.

- Jeg har faktisk aldri sunget i en operaforestilling i Nord-Norge, sier Nina Gravrok fra Narvik.

Men ingen trenger å være i tvil om at Gravrok kommer til å levere. Hun har ti års erfaring som solist, også internasjonalt. Fra debuten med Tryllefløyten i Tyskland i 2008 har det gått fra rolle til rolle, scene til scene – helt fram til tittelrollen i Tosca på Den Norske Opera & Ballett nylig.

Jubel og godord hele veien. Og til høsten altså første gang hjemme i Nord-Norge, i samme rolle.  

- En av få

- Hun er en av de få i Norge som kan gjøre rollen som Tosca, sier operasjef Espen Langvik i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO).

Det er Gravrok enig med ham i.

- Det er ikke så mange som har det stemmefaget jeg har. Det tar tid å utvikle det, og jo større orkester du har, desto større må stemmen være.

- Et par barnefødsler har hjulpet på?

- Ja, jeg vet jo ikke om det var der det skjedde, men det skjer noe med deg når du får barn. Det kan jo også hende at stemmen bare ble bedre med årene, men jeg har nok fått bedre høyde etter at datteren min ble født i 2016.

- Det inspirerte såpass at du måtte utstyre babyen med hørselvern hjemme?

- He-he. Vi operasangere har jo ikke permisjon på samme måte som andre når vi får barn. Vi må synge oss tilbake i form mens vi er hjemme, og det hendte at jeg satte på henne hørselvern på lekematta, ja.  

Drømmerollen

- Hva med eldstemann?

- Hm. Han liker det jo ikke så godt da. Det hender han spør «MÅ dere synge sånn hele tiden?!», smiler Nina Gravrok, som også er gift med en operasanger.

- Da svarer jeg at han får være litt lengre på SFO, da. Her jobber vi nemlig.

- Det ligger vel litt i blodet ditt også kanskje, at du bare er nødt til å synge?

- Ja, jeg kan bli litt deprimert hvis jeg ikke får utløp for det. Det er jo viktig en del av meg.

Og hva kan være bedre enn Tosca? Drømmerollen for så mange operasangere, inklusive Nina Gravrok, som ikke har gått lei etter mange forestillinger på Den Norske Opera & Ballett i vinter.

- Du blir aldri lei Tosca altså. Det er et så fantastisk stykke, og jeg gleder meg enormt til å starte prosessen i denne oppsetningen. Og ikke minst til å synge hjemme i Nord-Norge. Tenk at jeg skal få gjøre det i Stormen – det beste konsertlokalet i Norge! Da jeg sang der første gang måtte jeg bare flire. Det var helt rått! smiler hun.

- Og så håper jeg jo at folk fra Narvik kommer for å se på og være en støtte, enten de kommer på forestilling i Bodø, Harstad eller i Tromsø.  

Narvik og Ballangen

Det var selvsagt hjemme i Narvik alt startet. Der sang unge Nina i kor og spilte piano. Ble etter hvert vikarorganist i 50 prosent i Ballangen med ansvaret for to kor der. Og spilte piano i byorkesteret.

- Du føler du trenger støtte?

- Jeg vil ikke si at jeg har sceneskrekk, men jeg er jo nervøs noen ganger, selvsagt. Det er sunt og bra, og holder deg skjerpet. Så er ikke opera like ille som å holde en konsert. I en opera spiller du en rolle, har på deg et kostyme og «gjemmer deg» litt bak det.

Men på premieren i Kristiansand kommer hun i hvert fall til å være spent. Produksjonen er et samarbeid mellom Kilden Opera i Kristiansand, Opera Rogaland og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. Samme solister, samme kostymer og scenografi – men orkester og kor skiftes ut på hvert sted. I nord er det selvsagt NOSO som står for musikken.

Les mer om operaforestillingen Tosca her.    

Gaffa-teip og aircondition

- Dessuten hjelper det å forberede seg godt.

- Hvordan blir du best mulig forberedt?

- I tillegg til øving, oversetter jeg alle ordene i operaen. Jeg snakker ikke italiensk, så jeg må få ordene oversatt. Også de andres. Jeg må jo forstå det de sier.

- Og så har du jo gaffa-teipen.

- Ja, jeg er jo livredd for å bli sjuk når jeg skal opptre. Og aircondition på hotellrommet er pyton. Lufta blir så tørr. Så jeg teiper igjen airconditionanlegget på rommet der jeg til en hver tid bor.

- Du forlater aldri huset uten gaffa-teip i kofferten?

- Nei.

- Du har dessuten alltid en masse spesielle greier i veska di?

- Nei, jeg har mange remedier der. Og når den følelsen kommer bak nesa, vet du? Da har jeg et fullt batteri med vitaminer og alskens i veska.  

#metoo på scenen

Operaen Tosca har mørk tematikk og er dessverre evig aktuell. Publikum trekkes inn i en verden av politisk uro, maktspill, tortur, erotikk og sadisme.

- Tematikken er absolutt aktuell i dag også. Det handler om forfølgelse, maktmisbruk, seksuelle overgrep og undertrykking, sier regissør Ingrid Forthun, som mest av alt ønsket seg Nina Gravrok i tittelrollen.

- Vi skal legge handlingen til i dag, og de mørke sidene i samfunnet er fortsatt til stede mange steder i verden. Men størst av alt er kjærligheten.

Det siste året har #metoo-kampanjen preget verden. Overgrep og maktmisbruk er ikke fenomener av ny dato, og er også temaer i Tosca. Som det er det innenfor scenekunstverden. Bare i Norge har hundrevis skuespillere, sangere og andre kunstnere skrevet under på opprop mot overgrep og maktmisbruk i kunsten. Mange av dem har selv opplevd overgrep.  

Egne opplevelser

- Jeg har hatt opplevelser på scenen... altså ting som har skjedd som ikke har vært innafor. Da har det vært vanskelig å si ifra. Det kan fort gå litt over grensen på scenen, vi jobber jo med store følelser og nærhet, og da er det ofte vanskelig å si ifra. Og det er vanskelig å starte den samtalen om hvor grensene går. Vi har ofte kort prøvetid og forutsetningene ligger ikke alltid til rette for slike samtaler, sier Nina Gravrok.

- Metoo-kampanjen hjelper til å med å skape mer bevissthet på disse tingene, at man skal rørre å sette grenser og si ifra.  

Diva hjemme

- Kjenner du deg igjen i Floria Tosca?

- Hun er en sangerinne, som jeg. Jeg er nok ikke like sjalu som henne, men jeg ville også gått gjennom ild og vann for mannen min. Og så kjenner jeg veldig på skrekken hun kjenner i andre akt. Og drømmene hennes.

- Det er en fysisk rolle?

- Ja, jeg har jo blått belte i karate og er en ganske fysisk type.

- Å drepe på scenen faller seg dermed ganske naturlig?

- Ja, veldig. Og så er jeg impulsiv. Jeg får ting til å skje. Da mannen min fridde til meg tok det bare et par dager før jeg hadde bestilt kirka og alt. Tosca er også handlekraftig.

- Du er også en diva?

- Ja. Hjemme hos oss er jeg jo diva. Mannen min kaller meg divaen sin. Men du vet jo at det egentlig er en hedersbetegnelse, ikke sant?

Kjøp billetter til Tosca i Bodø, Harstad eller Tromsø her.

Tosca i Nord-Norge​:

19. oktober: Stormen konserthus i Bodø

21. oktober: Kulturhuset i Harstad

24. oktober: Kulturhuset i Tromsø

26. oktober: Kulturhuset i Tromsø

27. oktober: Kulturhuset i Tromsø