Berit Nordbakken Solset forran Tromsø Domkirke
Den ettertraktede sopranen Berit Norbakken Solset er klar med konserten «Heksejakt» i Tromsø og Bodø sammen med NOSO Sinfonietta og dirigent Tim Weiss. Da blir det et kontrastfylt møte mellom to sterke temaer.

Sterkt og gripende. Og dessverre aktuelt.

- Når jeg går inn i det... Det er så sterk kost at...at jeg blir helt...

For første gang under intervjuet leter Berit Norbakken Solset etter ordene. Vi snakker om konsertene hennes Heksejakt, med NOSO Sinfonietta - i Tromsø (31. januar) og Bodø (7. februar).

Sopranen har det siste tiåret etablert seg som en av Skandinavias mest ettertraktede konsertsangere, og er også et reflektert medmenneske – og verbalt sterkt.

- Forferdelig å sette seg inn i

Men nå, her vi sitter på Kulturhuset i Tromsø og snakker om konsertene hennes, om det som skjedde for så lenge siden og om det som skjer nå, i vår tid... Da sitter altså ordene litt lengre inne.

- Jeg blir så grepet av det, selv når jeg snakker om det nå. Det er helt forferdelig å sette seg inn i, sier hun dempet.

Det er akkurat det hun har gjort; satt seg inn i det. Første del av konserten, När korpen vitnar, handler om heksejakten som pågikk fra 1400- til 1700-tallet – ikke minst i Nord-Norge – da mennesker, oftest kvinner, ble uskyldig dømt til å brennes på bål for trolldom, hekserier og samrøre med «den onde». 

«När korpen vitnar» er basert på én sak, en rettsprotokoll fra 1676. Og det er brutale saker.

Verst i Nord-Norge

Heksejakten i Nord-Norge var blant de mest omfattende og brutale i verden. 40 prosent av alle dødsdommene i norske trolldomssaker kom i Finnmark, Troms og Nordland. Og i internasjonal målestokk var det spesielt ille i Finnmark, i forhold til folketallet.

91 mennesker fikk dødsdom, de fleste brent på bål, av en befolkning på 3000.

- De brukte for eksempel fattige og sultne barnevitner som ble betalt med penger eller mat for å «bekrefte» grunnløse anklager basert på sjalusi og misunnelse, der ondskapen i mennesket er så overveldende. Og mange tilsto de falske anklagene for å få avlat og slippe «evig fortapelse», sier Berit Norbakken Solset.

- När korpen vitnar er basert på én sak, en rettsprotokoll fra 1676. Og det er brutale saker.

- Høyaktuelt i dag

Verket er skrevet av Karin Rehnquist, og både den svenske komponisten og solisten som skal framføre verket mener temaet er aktuelt også i dag.

- Da jeg hadde komponert stykket ferdig, fant jeg ut at den siste satsens marerittekst var skrevet av romen Rosa Taikon. Dette faktum gjorde at koblingen til hets og forfølgelser av mennesker og folkegrupper i dag ble smertefullt tydelig, sier Rehnquist selv.

Berit Norbakken Solset er både engasjert og enig:

- Det er høyaktuelt i vår tid. Så mange folkegrupper blir stigmatisert, og vi mennesker har fremdeles behov for å sette mennesker opp mot hverandre. Rangere folk, sier hun.

- Og mye handler om frykt og uvitenhet, som det gjorde den gangen. I 2018 burde vi jo være åpne og nysgjerrige og la oss berike av hverandres kulturer og tradisjoner. Men vi ser jo daglig den moderne «heksejakten» på syndebukker i media og samfunnet for øvrig.

Ny plate

Hun har da også sett verden, som reisende i sang. New York, Danmark, Spania før jul – og nettopp ankommet fra Slovenia. I desember sang hun Händels Messias i tre ulike versjoner; Én med Det Norske Blåseensemble i Østfold, én med Ålborg symfoniorkester i Danmark og én med Real Filharmonia de Galicia i Spania.

Og på nyåret rakk hun også å spille inn et nytt album. Bønn for medfanger med musikk av Knut Nystedt – spilt inn i Bodø domkirke, musikk for orgel og sopran, det første spilt inn med det nye orgelet i kirka.

- Tekstene er skrevet av den tyske teologen Dietrich Bonhoeffer, som er kjent som en markant teologisk motstemme til nazi-ideologen, og som selv ble henrettet i nazistenes fangenskap da andre verdenskrig gikk mot slutten. 

Sola som motvekt

Dette blir ikke tema under konserten Heksejakt. Det blir derimot sola. Solsången er andre del, en motvekt til den mørke tematikken i När korpen vitnar.

- I Solsången har Karin Rehnquist brukt både poesi og populærvitenskapelige tekster om sola for å beskrive hva sola betyr og har betydd for oss, forklarer Norbakken Solset.

- Den symboliserer håpet og troen, og er jo særlig viktig for oss her nord. I disse dager ser vi sola for første gang etter mørketida i Tromsø, og det er alltid noe helt spesielt. Sola er viktig for oss, både med sitt nærvær og sitt fravær.

I Solsången bruker hun en helt spesiell sangteknikk; kulning, også kalt kauking – opprinnelig brukt for å lokke på kyr.

Jobber med doktorgrad

Det passer i grunnen helt perfekt. Sopranen Berit Norbakken Solset bruker folkemusikkteknikk i det første verket og kulning i det andre. For øyeblikket holder hun nemlig også på med doktorgraden sin. I sang. Stemmebruk.

Hun er ansatt ved Universitetet i Tromsø som stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid med prosjektet I grenseland – de ekstreme ytterpunktene

- Ja, men frilanslivet går parallelt med forskningsprosjektet. Og noe av premissene for det er jo nettopp å være aktiv utøver, smiler hun.

- Jeg skal holde noen konserter – og denne er en stor del av det.

Og travle Norbakken Solset nøyer seg ikke med det. Hun opptrer også to ganger til under Nordlysfestivalen sammen med NOSO. I The Orchestral Joik Project er hun én av solistene, sammen med Mari Boine, Anneli Drecker og Marja Mortensson.

Komponisten kommer

Foran Heksejakt tar også komponist Karin Rehnquist turen fra hjemlandet Sverige til Nord-Norge.

- Det er fantastisk! Hun var her i fjor også, da vi gjorde fire konserter med bare hennes musikk i Tromsø.

- Det er ikke skummelt å ha henne til stede?

- Nei. Hun er et utrolig raust og åpent menneske. En berikelse både for prosessen fram til det ferdige produktet og for selve konsertene at hun er her.

- Og kulningen – hvordan reagerer folk på den? 

- Jeg har opplevd at folk har ledd når jeg har gjort det. Og jeg har opplevd at folk har grått. Det er så kraftfullt og sterkt - de forstår ikke helt hva som treffer dem.


Les mer om konserten Heksejakt spilles i Tromsø Domkirke 31. januar og i Stormen i Bodø onsdag 7. februar.