STRÅLENDE MOTTAKELSE FOR NOSO I BONN!

Torsdag 2. oktober gjorde orkesteret sin Europadebut under Beethovenfestivalen i Bonn. Mottakelsen var nærmest ekstatisk - og over all forventning!

Vi i Nordnorsk Symfoniorkester (Arctic Philharmonic) gjorde sammen med vår førstedirigent Christian Lindberg, vår debut på europeisk grunn under årets Beethovenfestival i Bonn. 

Konserten endte med 2 ekstranummer og 3 x stående ovasjoner som nærmest ingen ende ville ta - en ganske spektakulær opplevelse for et orkester fra nord! Som det nordlige orkesteret vi er, tok vi selvsagt med et nordisk og russisk program (Olsen, Tsjaikovskij, Lindberg, Grieg, Halvorsen). Resultatet ble nye fans både til orkesteret og til vår egen Hammerfestkomponist Ole Olsen!

På fredagen våknet vi til en utrolig god og positiv anmeldelse fra den tyske avisen General-Anzeiger Bonn. Det å spille konsert i Beethoven Halle, og få "testet" ut krefter på en internasjonal og stor arena som Beethovenfest er, ble en lærerik og inspirerende erfaring i seg selv - og en slik anmeldelse "dagen derpå", ja det ble toppen av orkesterlykke. Det var et stolt orkester som vendte nesen nordover etter en begivenhetsrik uke!

Klikk her for å lese anmeldelsen på tysk


Arctic Philharmonic gir sin debut

Av Jan Crummenerl (General-Anzeiger Bonn)

BONN. Om skjebnen fortsatt banker på døren hos Beethoven, så det blir den angrepet med rambukk hos Tsjaikovskij. Motstand er nytteløst. Ingen av dem må imidlertid tas altfor alvorlig.

Den bankende hviskingen i Beethovens femte symfoni skriver seg tilbake til hans tvilsomme sekretær Schindler. Tsjaikovskij derimot gav oss selv betydningen til sin fjerde symfoni som Skjebnesymfoni. I sine brev til sin mesen Nadezjda von Meck, gir komponisten et regelrett program til sin f-moll-symfoni - hovedmotivet med de karakteristiske gjentatte toner sammen med terssprang ned i første sats refererer gjennomgående til Beethovens "femte" symfoni.

Med en lidenskapelig og fengende tolkning - allerede etter den første satsen var det spontan applaus i Beethovenhalle - ga det norske Nordnorsk Symfoniorkester (Arctic Philharmonic) sin debut på Beethovenfest. Det å lage musikk nord for polarsirkelen er alt annet enn avkjølt, viste orkesteret med sin livlige dirigent Christian Lindberg.

I skjorte og jeans egger Lindberg sine musikere til å yte sitt beste. En varm lyd av horn, rik messing og melodiøse strykere karakteriserer den første satsen: kraftig, men uten treklubbe. På slankt og elegant vis, er kontrastene satt. Med delikate treblåser-soli og presist paukespill settes vi nesten inn i Nøtteknekkerens verden.

Etter den lettbeinte Andantino følger den markante tredje satsen. Fartsfylt og dynamisk sofistikert, jager strykerne i pizzicato, da de nesten beduggete treblåserne følger den strenge marsjformen i dempet messingspill før Lindberg kan la strykerne forsvinne i høyden: Et magisk nattstykke presenterer musikerne her før det bryter løs i den rasende Finalen.

Ikke rart at Lindberg og hans filharmonikere ikke kommer unna med mindre enn to ekstranummer. Det første av disse var den stadige akselererende "I Dovregubbens hall" av Edvard Grieg. Norsk var også den første delen av konserten. Beriket med uhyggelige effekter som strykere som banker på strengene med tresiden av buen til lave messingakkorder, toner det symfoniske diktet "Aasgaardreien" av den sen-romantiske komponisten Ole Olsen.

Christian Lindberg ville ikke være den geniale tusenkunstner, hvis han ikke hadde hatt sin egen komposisjon med i bagasjen, som han dirigerer spillende på trombone. "Kundraan and the Arctic Light" er et melodramatisk verk hvor i Lindberg også har en talerolle.

Med virtuose passasjer for solotrombone og strålende spill i orkesteret ligger verket et sted mellom Bernstein og Böttcher. "Orkesteret spilte denne gangen så ille som aldri før", skrev Nadezjda von Meck til Tsjaikovskij etter premieren av hans 4. symfoni . Dette kan imidlertid overhode ikke sies om Norges Arktiske Filharmoni.

Artikkel fra 04/10/2014