Skjønnhet i stummende mørke

Med symfonisk romantikk i bagasjen skal Nordnorsk Opera og Symfoniorkester på turne. Pulsen går tungt men driftig over store arktiske avstander. Bodø, Svalbard og Tromsø. Det musikalske landskapet er kupert, tonalt og meningssøkende. Vi møter solist Håvard Gimse rett før turnestart.

Like før intervjuet med Håvard fikk vi et tips fra hans kolleger om et stunt han gjorde for noen år siden. Vi starter med å minne ham på dette: - Moralen er: snik deg aldri inn i Oslo konserthus uten billett! Håvards trillende latter låter akkurat slik man ler når det er knall sol og god stemning. På spørsmål fra undertegnede svarer han et bekreftende “ja” på at han har opptrådt som “konsertpianist-stuntmann” i Oslo konserthus. Den opprinnelige solisten var syk. Håvard snek seg inn i en fullsatt sal sammen med musikerkolleger. Han skulle egentlig bare høre på en konsert som var utsolgt. Imidlertid ble han forsøkt kledt opp i sine kollegers konsertjakker, og beordret inn på scenen. Minutter senere fremførte han Griegs klaverkonsert i a-moll.

- Det er litt som å overvære noe ekstremt vakkert i et stummende mørke. – Håvard Gimse, pianist

Innsiden ut

Hvis jeg hadde spurt deg om hvordan Rachmaninovs pianokonsert nummer to ser ut “fra innsiden", hva hadde du fortalt da?

Håvard blir ettertenksom og entusiastisk på samme tid. Dette merkes i en slags innbilt psykologisk volt-meter. Håvard forteller direkte fra ryggmargen: - Det er jo rørende vakre toner som kommer fra et dystert sinn. Rachmaninov visste jo ikke at notene han skrev sent og tidlig skulle fange verden.  Han var jo deprimert i flere år, og dedikerte denne konserten til sin psykolog. Det er litt som å overvære noe ekstremt vakkert i et stummende mørke.

Arktisk energi

Håvard skal fremføre Rachmaninovs klaverkonsert nummer to. Christian Lindberg skal dirigere, og Håvard kommer rett fra første orkesterprøve og forteller entusiastisk. - Dette blir gøy. Jeg kjenner jo mange i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester. På spørsmål om Håvard oppfatter at det nordnorske lynnet slår ut i det nordnorske spillet, svarer han: - Av en eller grunn er det mye talent her oppe! Kanskje kan man også driste seg til å si at den nordnorske musikeren har en stor frihet i forhold til kilden, foruten en hel masse energi, selvsagt!

Apropos det; Å være utøvende klaversolist er jo definitivt et prestasjonsyrke. Det er et kjent fenomen at musikere, lærere, advokater, idrettsutøvere og lignende yrker har behov for å “koble av” etter at adrenalinet har stormet i embets medfør. Hvordan “lander” du etter konserter?

Håvard svarer pragmatisk. - Jeg har et behov for å slite meg ut for å sove. Har jeg spilt en dag, sover jeg. Har jeg derimot ikke spilt, sover jeg dårlig. Håvard virker som en slitesterk solist. I motsetning til en døgnflues dans som brenner livets krutt i løpet av tjuefire timer, løper Håvard en evigvarende musikalsk maraton.

- Publikum er viktig! – Håvard Gimse, pianist

X-faktoren

Håvard snakker med høyt turtall. Konsertene nærmer seg. Nord-Norge er i disse dager bevilget strålende sol. Håvard skal straks se fotballkamp sammen med noen fra orkesteret. På tampen var det likevel fristende å spørre Håvard om han syntes at konsertene ble identiske fra gang til gang. Han svarte lynraskt: - Overhodet ikke. Mange faktorer spiller inn. Publikum er viktig! Humør, form og forberedelse også. På scenen blir man rammet av instinkter som tar deg med til steder man aldri kan øve seg til. Noen ganger har jeg optimale premisser for å spille godt, men noe kan likevel føles uforløst. Andre ganger er det motsatt. Plutselig kan man få nye krefter underveis i konserten. Til syvende og sist er det er nok instinktene som råder på podiet!

 

Billetter og mer informasjon om konserten Symfonisk Romantikk finner du her.