NOSO med nytt album!

Gladmelding (med svært dårlig skjult stolthet): Nå er tilgjengelig - det nye albumet signert NOSO Kammerorkester og kunstnerisk leder Henning Kraggerud. Ja, og Johann Sebastian Bach.

- Bachs Goldberg-variasjoner har vært blant mine favoritter siden jeg var liten, og det å få Bernt Simen Lunds og mitt nye arrangement ut på CD er noe jeg har gledet meg til lenge, sier Henning Kraggerud.

Har du Spotify, kan du høre hele albumet med Goldberg-variasjonene her..

Stolt over resultatet

Han er stolt over resultatet, og er spent på hvordan albumet blir mottatt av lytterne - og anmelderne.

NOSO er da også inne i en virkelig fin stim. CD´en Eivind Buene: Violin Concerto & Miniatures - Rolf Wallin: Under City Skin & Appearances ble spellemannsnominert i to klasser og fikk strålende anmeldelser.

Og Between the Seasons, der Vivaldis Årstidene var blandet med Kraggeruds egne komposisjoner, fikk eventyrlig mottakelse fra kritikerne i inn- og utland – der MusicWeb International hevdet:

«En av de beste innspillingene – kanskje den beste – av Vivaldis syklus.»

MusicWeb slo fast at Kraggerud selv er blant verdens aller beste fiolinister, mens andre skrev at NOSO Kammerorkester er blitt et av Europas aller beste kammerorkestre under ledelse av ham.

Føler noe spesielt for dette

- Orkestret har spilt Goldberg-variasjonene under to utgaver av vår årlige konsert «Mørketidsbarokk», og siste gang i det nye arrangementet. Vi føler alle noe helt spesielt for dette verket.

- Alle noter og toner er Bachs egne, understreker Kraggerud.

(Artikkelen fortsetter under videosmakebiten.)

Han har altså, sammen med cellist Bernt Simen Lund i Nordnorsk opera- og symfoniorkester arrangert Bachs Goldberg-variasjoner på nytt for kammerorkester.

I arbeidet tok de i bruk Bachs egne rettelser fra førsteutgaven, og ignorerer tillegg og forenklinger som finnes i de mest kjente arrangementer.

En frekk en...

På den nye plata kobler Kraggerud og NOSO Kammerorkester Goldberg-variasjonene med et nytt variasjonsverk, signert Kraggerud selv.

I år er det 200 år siden den finlandssvenske forfatteren, avismannen og historikeren Zacharias Topelius ble født, og det ønsket Kraggerud å markere.

- Min mor leste hans eventyr for meg da jeg var enda mindre, så da jeg fikk et bestillingsverk fra Finland i fjor, var jeg glad for å kunne skrive et verk inspirert av hans liv og verker, sier kammerorkesterets kunstneriske leder.

Kraggerud beskriver selv det å sammenstille Bachs variasjoner med sine egne Topelius-variasjoner som «en litt frekk en», men reflekterer over hvordan man vil lytte til Goldberg når det stilles opp mot et helt annet verk.

Forteller historier

Variasjonene i Topelius bygger på to temaer og spenningen mellom disse stemningene driver Kraggeruds verk fremover.

Som Bachs Goldbergvariasjoner – riktignok uten den samme klare, klassiske grunnplanen – beveger stykket seg ved hjelp av kontraster, motsetninger og en dansende energi som vokser ut av en langsom innledning som muligens ligner en musikalsk versjon av eventyrenes «Det var en gang ...».

Han er nemlig opptatt av at musikk også er historiefortelling.

- Jeg tror alltid på historiefortelling i musikk, selv i et stykke som Goldberg-variasjonene, som framstår som absolutt-musikk, sier fiolinvirtous Kraggerud.

- I det øyeblikket du starter å opptre, forteller du egentlig også en historie.

Spilt inn i Tromsø

Albumet er spilt inn i Tromsø, nærmere bestemt i Elverhøy kirke i perioden 27. november til 1. desember 2017, og resultatet utkommer på plateselskapet Grappas klassisk-label Simax.

Det tilgjengeliggjøres på Spotify og iTunes i løpet av få dager, og vil være i ordinært CD-salg i Norge fra mandag 17. september, mens det lanseres internasjonalt i oktober.