Mørktid i nord

Nord-Norge har en del av skylda for Truls Mørks suksess. På godt og vondt.

Truls Mørk har mange og sterke minner fra Bodø og Nord-Norge. Noen gode, andre ikke. Onsdag er han tilbake og spiller konserten "Mestermøte" med Henning Kraggerud og NOSO Kammerorkester i Bodø domkirke.

Isolerte seg

Men først, forholdet til Nord-Norge: Truls Mørk var bare 14 år da familien flyttet til Mosjøen. Etter ett år der gikk ferden videre nordover til Bodø og et nytt år som «nordlending».

Faren hadde fått jobb som profesjonell landsdelsmusiker i nord, og møtet med Nord-Norge ble sterkt for den unge ungdommen, ikke minst et brått skifte av miljø. Han gikk rett og slett inn i en mørketid.

- En ting var at jeg kom sørfra. Fra Bærum. At jeg i tillegg spilte klassisk musikk og cello, var ingen god kombinasjon. Jeg isolerte meg, sa han til VG for mange år siden om møtet med nord.

- Jeg ga opp å bry meg om hvordan jeg hadde det, om skolen og leksene. I stedet øvde jeg alltid og hele tida. Da opplevde jeg en respekt jeg ikke fikk på skolen. Bare med musikken kunne jeg hevde meg, og det bidro til at jeg øvde mer og mer, forklarte han Dagbladet på begynnelsen av årtusenet.

- Det gikk så langt at min mor tvang meg til å gå tur hver dag. Jeg gikk ut sånn ved titiden om kvelden for å slippe å møte folk.  

Gode minner

I dag, mange år senere, ser han glad ut for å være tilbake nordpå. Snakker om de gode minnene fra tiden i nord:

- Det var et entusiastisk og godt musikkmiljø i Bodø, som jeg ble en del av. Jeg spilte sammen med flinke folk som også ble profesjonelle musikere senere. Arvid Engegård og Sveinung Lillebjerka, for eksempel, sier Mørk foran konserten i Tromsø tirsdag denne uka – dagen før Bodø, og tre dager før avreise til Svalbard og Arctic Chamber Music Festival.

- Og på skoleveien ble jeg så fascinert av endringen i lyset og naturen, sier han og myser mot februarsola i Nord-Norge.

All øvingen i nord må i hvert fall ha gjort den kunstneriske utviklingen hans godt. For da Truls Mørk debuterte bare 15 år gammel, skrev norske aviser:

«Vær obs! Denne gutten blir noe stort.»

Historisk

Sjelden har noen hatt så rett i en påstand. Truls Mørk er ikke bare en av Norges mest anerkjente musikere – han ble også historisk ved å bli den første norske plateartist som fikk den høythengende Grammy-prisen.

I 1982 ble han første skandinaviske finalist og prisvinner ved Tsjaikovskij-konkurransen i Moskva, og i tillegg til en rekke spellemannspriser vant han førsteplass ved Cassadó-konkurransen i Firenze i 1983 og ble tildelt UNESCO-prisen ved Eurovisions konkurranse i Bratislava samme år, for å nevne noe.

Mørk er også professor ved Norges musikkhøgskole, og er utnevnt til ridder av første klasse av St. Olavs Orden.

Stjernemøte

Under konsertene i Tromsø, Bodø og på Svalbard denne uka skal han spille Haydn, Cellokonsert i C-dur. Han gleder seg, for han liker stykket svært godt.

- Det er et av de stykkene jeg har spilt mest, sier han.

Da blir det også et norsk mestermøte på scenen, mellom to av Norges største stjerner innenfor klassisk musikk; cellisten Truls Mørk og fiolinisten Henning Kraggerud.

Og de er langt fra ukjente for hverandre.

- Jeg har kjent Truls i veldig mange år, og vi var begge «Statoil-musikere» på 1990-tallet, sier Kraggerud.

- I tillegg spilte jeg flere ganger på kammermusikkfestivalen hans i Stavanger, og på mange andre festivaler.  

Tabben

Og det er nettopp et minne fra Mørks nevnte kammermusikkfestival Henning Kraggerud trekker fram når vi snakker om deres felles fortid.

Da spilte Kraggerud på Schumanns klaverkvintett, som han skal gjøre med Mørk, Håvard Gimse og NOSO på Svalbard senere denne uka.

- Det var med Martha Argerich på klaver, og det ble også en minnerik konsert for henne. Hun ba nemlig sin eks-mann – pianisten Stephen Kovacevich – om å bla på konserten som ble direkteoverført på radio. Så bladde han feil i tredjesatsen og vi måtte faktisk starte satsen på nytt, smiler han.  

- Spektakulære innspillinger

Kraggerud er full av beundring for Mørk, og ser veldig fram til konsertene i Tromsø, Bodø og på Svalbard denne uka.

- Truls´ innspillinger av Haydn er spektakulære, så det blir veldig gøy å få spille Haydn med ham nå, sier han.

I april 2009 ble Mørk rammet av betennelse i sentralnervesystemet, antagelig forårsaket av flåttbitt han fikk i USA i 2006, og høsten 2009 uttrykte han bekymring for at han kanskje aldri mer vil kunne spille cello.

Truls Mørk kom imidlertid knallsterkt tilbake, og da han gjorde sitt norske comeback i Oslo konserthus 27. januar 2011, skrev NRKs anmelder:

«Med sin store, vakre klang er han fremdeles cellistenes Rolls-Royce. Men noe nært og sårt har sneket seg inn i musiseringen. Det gjorde comebacket ekstra rørende. Det gjorde at man kunne høre en knappenål falle noen øyeblikk der ute i den lyriske, vakre 2.satsen. Det var som om tiden sto stille. En stoisk, vakker avslutning gjorde comebacket ekstra rørende, og minnet oss om alt godt vi nå har i vente fra denne kunstneren fremover.»

Etter comebacket ble Truls Mørk tildelt Sibeliusprisen.

I tillegg til Haydns Cellokonsert i C-dur, vil Kraggerud og NOSO kammerorkester spille Tsjajkovskijs Serenade for strykere op. 48 og Sibelius´ Andante Festivo under konsertene i Tromsø, Bodø og Longyearbyen.


Konserten Mestermøte kan du høre:

tirsdag 13.2 i KulturHuset i Tromsø
onsdag 14.2 i Bodø Domkirke
torsdag 15.2 på Huset i Longyearbyen