West Side Story + Porgy & Bess

Symfoniske suiter

Se datoer og billetter

Også i år har vi i Arktisk Filharmoni (NOSO) fått det ærefulle oppdraget å åpne Nordlysfestivalen – og det gjør vi med symfoniske perler av blant andre Gershwin og Bernstein.

I samarbeid med Hærens Musikkorps og under ledelse av dirigent Rumon Gamba presenterer vi Symfoniske danser fra den berømte musikalen West Side Story av Leonard Bernstein, samt George Gershwins Porgy and Bess: A Symphonic Picture by Robert Russell Bennett og hans An American in Paris.

Bernsteins mesterverk

Leonard Bernstein (1918-1990) ble kjent da han som 25-åring steppet inn som dirigent for New York Philharmonic Orchestra på svært kort varsel og med null prøvetid for en syk Bruno Walter. Suksessen brakte ham til førstesiden på New York Times.

Som komponist var Bernstein svært allsidig, og skrev alt fra sakrale messer til symfonisk musikk til balletter og Broadway-musikaler.

West Side Story

Og det var det siste som for alvor skulle gjøre ham berømt. I 1957 skrev han musikken til West Side Story, en musikal som tok utgangspunkt i samtidens utfordring med immigranter fra Puerto Rico i New York.

I samarbeid med koreografen Jerome Robbins jobbet Bernstein med prosjektet i flere år før de endret konseptet fra East Side Story, der fokuset var det jødiske samfunnet, til et problem de så i datidens New York; gjengrivaliseringen mellom de eldre europeiske immigrantene og de nye karibiske immigrantene.

På grunn av koreograf Robbins´ innflytelse ble dansesekvensene i musikalen viktigere enn det som var vanlig på denne tiden, og i 1961 skilte Bernstein ut disse sekvensene og skapte Symphonic Dances from West Side Story.

Disse dansene fra musikalen er med i suiten:

- Prologue, rivalisering mellom gjengene Sharks og Jets.

- Somewhere, en drømmesekvens der de to gjengene har sluttet fred.

- Scherzo, en fortsettelse av drømmen, der gjengene bryter ut av byen til en verden av åpent rom.

- Mambo, en dansekamp mellom gjengene.

- Cha-Cha, når karakterene Tony og Marie møtes for første gang.

- Meeting Scene, fra scenen der sier de første ordene til hverandre.

- Cool, fra der Jets forutser en slåsskamp.

- Rumble, der de to gjenglederne blir drept.

- Finale, kjærlighetsmusikk og en prosesjon som minner om Somewhere, men nå i en tragisk stemning.

George Gershwin

Den amerikanske komponisten George Gershwin (1898-1937) var ti år da han hørte sin venn Maxie Rosenzweig spille fiolin og for alvor ble fascinert av musikk. Omtrent samtidig kjøpte foreldrene hans et piano for at hans eldre bror Ira skulle lære seg å spille, men til foreldrenes overraskelse – og Iras lettelse – var det George som brukte mest tid på å spille på det.

Allerede som tenåring skrev han sanger, og i 1919 komponerte han sin første nasjonale hit med Swanee, som den berømte musikalsangeren Al Jolson hørte Gershwin framføre på en fest, og dermed bestemte seg for å synge i et av sine show på Broadway.

Bodde i Paris

I 1924 komponerte George Gershwin sitt første store klassiske verk, Rhapsody in Blue, for orkester og piano. Dette skulle vise seg å bli hans mest populære verk, men siden begynnelsen av 1920-tallet hadde han jobbet med tekstforfatteren Buddy DeSylva, og sammen hadde de skapt den eksperimentelle jazz-operaen Blue Monday. Denne enakteren anses som forløperen til den banebrytende Porgy and Bess.

På midten av 1920-tallet bodde George Gershwin i Paris en kort periode, og der søkte han om leksjoner hos flere lærere. Dessverre for Gershwin fikk han en rekke avslag og blant de som nektet å gi ham leksjoner var Maurice Ravel. De var alle redde for at strenge klassiske studier skulle ødelegge Gershwins jazz-inspirerte stil.

Fikk avslag

I Ravels avslagsbrev sto det: «Hvorfor bli en annenrangs Gershwin når du allerede er en førsteklasses Gershwin?»

Mens han var i Paris, skrev Gershwin i stedet An American in Paris, som vi – i tillegg til nevnte Porgy and Bess – skal få høre i kveld. Verket mottok blandede anmeldelser etter at det ble utframført i Carnegie Hall 13. desember i 1928, men det ble raskt del av standardrepertoaret i Europa og USA.

Porgy & Bess

Gershwins mest ambisiøse komposisjon var Porgy and Bess, urframført i 1935 og basert på romanen Porgy av DuBose Heyward. Gershwin kalte den selv en «folk opera», og det er i dag ansett som en av de viktiste amerikanske operaene fra det 20. århundre.

Teaterhistorikeren Robert Kimball skrev at Porgy and Bess allerede fra første stund ble ansett som enda en amerikansk klassiker fra komponisten av Rhapsody in Blue, selv om anmelderne ikke helt klarte å finne ut hvordan de skulle evaluere det. Var det opera eller var det helt enkelt en ambisiøs Broadway-musikal?

Men selv om Porgy and Bess inneholder noe av Gershwins mest sofistikerte musikk – der den kombinerer elementer fra datidens populærmusikk med sterk innflytelse av afroamerikansk musikk med teknikker typiske for opera – ble den en kommersiell fiasko, midt i Den store depresjonen etter børskrakket i 1929.

I 1936, året etter fiaskoen med Porgy and Bess, flyttet Gershwin til Hollywood, men døde av en hjernesvulst allerede i 1937.


Konserten inngår i abonnementsseriene Total og Piccolo i Tromsø og Full Storm og Stor Storm i Bodø.

Les mer om abonnement her.