Tim Weiss og NOSO Sinfonietta

Mytisk samisk poesi

Se datoer og billetter

Tre komponister og én sangsolist. Alle kvinner. Og et verk skrevet til oss. Hos oss.

Foto: foto: Saara Salmi
Outi Tarkiainen foto: Saara Salmi

Vi tror det blir en svært spennende kveld når vår kunstneriske leder Tim Weiss har satt sammen et program med musikk skrevet av Outi Tarkiainen, Sarah Gibson og Helen Grime.

NOSO har, sammen med Lapland Chamber Orchestra og Norbotten Chamber Orchestra, bestilt verket Eanan, giđa nieida (på engelsk The Earth, Spring’s Daughter) av Outi Tarkiainen, og komponisten bodde i Nord-Norge da hun skrev det. I løpet av to opphold i Lásságámmi, skrev hun dette verket.

Lásságámmi var Nils-Aslak Valkeapääs eget navn på det huset han lot føre opp på tomta han fikk i 50-årsgave fra Storfjord kommune. Her bodde han til han gikk bort i 2001.

- Dette er et mytisk epos som illustrerer kjernen i den nordlige historien, fra gammelt av til vår tid, sier hun selv om verket.

- Den samiske befolkningen er det eneste urfolk i Europa, og teksten i verket er en stor collage av samisk poesi. Det sterke gjensidige båndet mellom generasjonene og den samiske kulturens sykliske oppfatning av tid er til stede også i arbeidsstrukturen: Musikken brettes ut i lag og sykluser, og blir født igjen og igjen.

Outi Tarkiainen (f. 1985) jobber med både klassisk og jazzmusikk, og hun har komponert vokal- og kammermusikk, flere arbeider for solister med orkester samt musikk for jazz-orkestre og ensembler.

Musikken hennes har blitt spilt i flere europeiske land, og i USA. I 2015 ble hun invitert som composer-in-residence til festivalen Festival d'Uzerche i Frankrike, der mange av hennes kammerverk ble spilt.

Solist under The Earth, Spring’s Daughter er mezzosopranen Virpi Räisänen, som også har framført verket I Sverige og Finland tidligere.

I tillegg til hovedverket fra Tarkiainen, spilles komposisjonen Clarinet Concerto (1971) av Helen Grime og I prefer living in color av Sarah Gibson.

Skotske Helen Grime begynte i ung alder å spille obo, og har komponert musikk siden hun var 12 år gammel. Hun har mottatt priser for sin obo-konsert, som hun framførte selv da den ble urframført, men denne kvelden er det altså hennes klarinettkonsert vi skal få høre.

I I prefer living in color har Sarah Gibson latt seg inspirere av kunstverket Snails Space av David Hockney, en blanding av 3D-maleri og lysskulptur som skildrer gaten Mulholland Drive i Los Angeles


Konserten inngår i abonnementsseriene Full Storm og Stor Storm.

Les mer om abonnement her.

Legges ut for ordinært billettsalg 1. juni.