Mozart & Berg

– med Roland Pöntinen

Se datoer og billetter

Her er det vakre Mozart-stykket du kanskje ikke trodde du kjente, men som det er stor sannsynlighet for at du har hørt – flere ganger.

Mozarts «Gran Partita» heter egentlig Serenade nr. 10 for blåsere, og er mye brukt i populærkulturen, særlig innenfor film og TV. Ikke minst i storfilmen Amadeus fra 1984, i den berømte scenen der Antonio Salieri møter Mozart for første gang. Salieri er langt fra imponert over Mozarts uhøflige og frekke oppførsel før en opptreden, men etter å ha sett musikken på papiret beskriver han skjønnheten ved oboens entré som etterfølges av klarinetten i den tredje satsen slik:

«Dette er ikke en komposisjon fra en utøvende ape. Dette var musikk jeg aldri har hørt maken til. Fylt av slik lengsel, slik endeløs lengsel. Det virket på meg som om jeg hørte stemmen av Gud.»

Det var på dette tidspunktet Salieri begynte å spørre seg hvordan Gud kunne velge en vulgær mann som Mozart som sin stemme, og dette spørsmålet blir utgangspunktet for filmen.

Tredjesatsen har dessuten vært brukt i TV-seriene The West Wing, How I Met Your Mother og i filmen Bright Star.

Alban Bergs Kammersymfoni er fra 1920-årene, og har en spesiell historie. 1924 var et spesielt år i den moderne musikkhistorien, ettersom både Fauré, Puccini og Busoni døde, mens Sibelius skrev ferdig sin siste symfoni, Coplands Symfoni for orgel og orkester ble uframført og Gershwin's Rhapsody in Blue skapte furore under og etter urframføringen.

Samtidig avslørte komponisten Arnold Schoenberg sin teori om tolvtone-serieteknikken, og fylte selv 50 år i september 1924. Til den store anledningen ville hans protesjé, elev og venn Alban Berg komponere et eget verk – for blåsere – for å hylle Schoenberg. Dette varslet han Schoenberg om i et brev, men på grunn av annet arbeid og helseproblemer, måtte komponeringen til Schoenbergs 50-årsdag settes på vent.

En måned før jubileet kom Schoenberg med noen skarpe kommentarer om mangelen på progresjon fra Bergs side, og dette fikk Berg i gang igjen. Verket ble imidlertid ikke ferdig før sommeren etter, i 1925. Og det er altså dette verket publikum får høre i Stormen i kveld, med solist og Arktisk Filharmoni-venn Roland Pöntinen ved flygelet og Ulf Wallin som fiolinsolist.

Konserten inngår i abonnementsseriene Full Storm og Stor Storm i Bodø.

Les mer om abonnement her.