Metamorfose

Britten, Strauss & Bridge

Se datoer og billetter

Hør hvordan den verdenskjente komponisten Benjamin Britten skaffet sin egen lærer fortjent berømmelse.

I sin samtid ble ikke den britiske komponisten Frank Bridge (1879-1941) anerkjent på samme måte som ettertiden har gjort, og mye av sin berømmelse oppnådde han faktisk gjennom sin langt mer kjente elev Benjamin Britten.

Britten hadde svært stor respekt for sin lærer, og i 1937 skrev han verket Variations on a theme of Frank Bridge, som bygger på et tema fra Bridges Three Idylls for String Quartet (1906).

I Verdensteatret får publikum høre begge verkene, altså de to første satsene fra Bridges Idyller, og etterpå Brittens hyllest Variasjoner over et tema av Frank Bridge.

Britiske Benjamin Britten (1913-1976) forsøkte allerede som femåring å skrive et musikkstykke, uten å egentlig kunne noter. I 9–12-årsalderen skrev han småstykker som han senere skulle arrangere til Simple Symphony i 1934. Som trettenåring fikk han opplæring i komposisjon av nevnte Frank Bridge etter å ha hørt tonediktet hans, The Sea, på konsert.

Britten var en allsidig komponist, og blant annet skrev han operaen Døden i Venedig, som bygger på boken av forfatteren Thomas Mann fra Lübeck i Tyskland. Et av Brittens aller mest anerkjente verk er likevel War Requiem, opus 66 fra 1962.

Richard Strauss komponerte Metamorphosen i sluttfasen av 2. verdenskrig, og beskrev sin fortvilelse i sin private dagbok noen dager etter å ha fullført verket:

«Den frykteligste perioden i menneskehistorien er over, den tolv år lange regjeringstiden med bestialitet, uvitenhet og anti-kultur under de verste kriminelle, mens Tysklands 2000 år lange kulturelle utvikling møtte sin undergang.»

Strauss' helse var dårlig i 1944, og han trengte et opphold på spaet i Baden utenfor Zürich i Sveits, men den tyske nazi-regjeringen nektet ham å reise utenlands. Noen kløktige personer, deriblant dirigent Paul Sacher ved Basel Kammerorkester, sørget for å bestille et verk av Strauss, slik at han kunne reise til urframførelsen i Zürich.

I verket siterer han blant annet Beethoven (sørgemarsj) og opplevelsen blir en sterk kontrast til Brittens lyse og optimistiske klanger.

Konserten inngår i abonnementsseriene Total og Piccolo i Tromsø.

Les mer om abonnement her.