Kammerorkesteret med Greilsammer

Se video
Se datoer og billetter

Fra lystige toner i folketonespråk til et verk med mikrotonalitet, til en for sjelden fremført perle fra barokken. Og - ikke minst en Bachkonsert i ny versjon med en fantastisk pianist og barokkformidler! 

Vi stifter denne uken bekjentskap med en fantastisk spennede utøver, pianist og dirigent, David Greilsammer, som har stor suksess med bl.a sin utgivelse av CDen Baroque Conversations, utgitt på Sony i 2012. 

Bartóks Divertimento er hva verktittelen lover – til fryd for både utøvere og lyttere! Til tross for omstendighetene rundt Bartók i hans samtid er verket et folketoneinspirert, lystig og humførfylt stykke musikk som ble hans siste komposisjon før han flyktet til USA under 2. Verdenskrig. Skrevet i rekordfart på to uker er verket blitt et svært populært og ofte fremført verk verden over. Ligetis tidlige komposisjoner ble ofte sammenlignet med Bartóks tonespråk, men i kveldens vekr signert Ligeti stopper sammenligningen der. Her er det ikke Bartóks tonespråk som er gjeldende, men Ligetis mikrotonale klangverden i verket Ramifications, hvor orkesteret deles i to grupper hvor den ene er stemt en kvarttone forskjellig fra den andre gruppen. 

Den store Johan Sebastian Bach hadde mange barn, og to av dem får vi høre musikk av i kveld. Johann Christoph Friedrich og Carl Philipp Emmanuel var henholdsvis nummer 5 og 9 i rekken av barn og fortsatte i sin store fars fotspor. Carl Philipp Emmanuels verk Konsert i d-moll (WQ22) er originalt skrevet for fløyte og orkester, men fremføres på denne konserten i David Greilsammers tolkning på klaver - og dette er det bare å glede seg til - med en unik evne til å gjøre barokken totalt til sin egen!  

"Mr. Greilsammer is a standout musician who has it in him to challenge, inform and delight audiences... the playing was exquisite " – The New York Times