Heksejakt

Hets og forfølgelse

Se datoer og billetter

Den ettertraktede sopranen Berit Norbakken Solset reiser verden rundt for å synge, og denne kvelden framfører hun to av den svenske komponisten Karin Rehnquists verker.

Bakgrunnshistorien for konserten er så sterk at Berit sliter med å finne ord.

I När korpen vitnar tar Rehnquist utgangspunkt i hekseprosessene på 1400- til 1600-tallet, da mennesker – oftest kvinner, ble uskyldig dømt til å brennes på bål for trolldom, hekserier og samrøre med ”den onde”. 

”Da jeg hadde komponert stykket ferdig, fant jeg ut at den siste satsens marerittekst var skrevet av romen Rosa Taikon. Dette faktum gjorde koblingen til hets og forfølgelser (heksejakt) av mennesker og folkegrupper i dag ble smertefullt tydelig”, sier komponisten selv om verket. 

I det andre verket, Solsången, anvender komponisten en tradisjonell sangform, kauking, som opprinnelig ble brukt for å lokke på kyr. Sammen med en mer tradisjonell bruk av stemmen, byr stykket derfor på sterke kontraster og nyanser i uttrykket.


Konserten inngår i abonnementsseriene Total, Mezzo og Piccolo i Tromsø, og Full storm, Stor storm og Liten storm i Bodø. Les mer om våre abonnement her.

Konserten i Tromsø er en del av Nordlysfestivalen.

Berit Norbakken Solset 

- har etablert seg som en verdensledende sanger med tidligmusikk, kirkemusikk, opera og samtidsmusikkl på sitt repertoar

- hennes oppdrag som solist inkluderer blant annet Skapelsen av Haydn med Kringkastingsorkesteret, Bruckners messe i f-moll med Oslo-Filharmonien, Hertels Passionskantate med Kölner Akademie, Mozarts messe i c-moll med Aalborg Symfoniorkester, Edvard Griegs Peer Gynt med Tokyo Philharmonic Orchestra og Beethovens symfoni nr. 9 i Operahuset i Sydney.

- var fast medlem i Det Norske Solistkor i perioden 2003 – 2013.

- har vært spesielt opptatt av kammermusikk og stemmens plass som en integrert del av ensembelklangen. 

- har CD-utgivelser som Phonetix og The Image of Melancholy er gode eksempler på hennes eksperimentering med stemmen som ensembleinstrument.

- er for tiden ansatt ved Musikkonservatoriet i Tromsø som stipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid med prosjektet I grenseland – de ekstreme ytterpunktene

(Kilde: Wikipedia)