Fransk møter britisk

To land, to stilarter, to epoker

Se datoer og billetter

I kveld får du sjansen til å høre forskjellen på britisk og fransk musikk – fra siste årtusenskifte og fra året 1932.

Før pause skal vi til England, og første verk er Thomas Ades´ Kammersymfoni fra 1990 – allerede betegnet som et mesterverk, komponert da Ades var bare 19 år.

Mesterverk er også noe som ofte assosieres med enda mer kjente Benjamin Britten, og sistnevnte var til sammenlikning bare 18 da han komponerte Sinfonietta op.1, som er kveldens andre verk.

Etter pause tar vi turen over kanalen til Frankrike, der Marc André Dalbavies verk Palimpsest åpner andre avdeling. Ordet «palimpsest» er betegnelsen på et manuskript, en pergamentrull eller bok som er blitt renset; skrapet, radert og brukt igjen – og hvor man kan se rester av det gamle i det nye. Dette har også blitt en teknikk som brukes i malerkunsten, der kunstneren maler oppå et allerede eksisterende verk, og man kan se konturene av det gamle verket på lerretet. I Dalbavies verk dukker middelalderkomponisten Carlo Gesualdos musikk innimellom opp til overflaten som et forsteinet ekko.

Kveldens siste verk er Francis Poulencs Maskeballet. Poulenc ble tidlig innlemmet i den parisiske kultursirkelen med prominente skikkelser som Cocteau og Satie. Hans tidlige komposisjoner speiler de estetiske verdiene som Poulenc og andre i Paris representerte – som en reaksjon på stilen som kjennetegnet den østerriksk-tyske musikken.

I dette verket møter vi også barytonsolisten Oddur Jónsson fra Island.

Konserten inngår i abonnementsseriene Full Storm og Liten Storm i Bodø.

Les mer om abonnement her.