English

Opera: NORA - too late

Se video
Se datoer og billetter

Var mitt valg om å forlate mine barn og min mann, for å realisere meg selv som menneske, riktig å gjøre? Ble livet slik jeg planla og ønsket at det skulle bli?

Et dukkehjem var et lynnedslag ved urfremførelsen i 1879, og er det fortsatt over hele verden i dag. Operaen NORA belyser den ikoniske rollen i Henrik Ibsens skuespill fra en ny vinkel. I Kina blir ofte begrepet "Noraisme" brukt som synonym på "feminisme", og illustrerer stykkets enorme innvirkning internasjonalt. Fosses libretto fokuserer på den eldre kvinnen (Nora) som ser tilbake på sitt liv med en rekke spørsmål: Var mitt valg å forlate mine barn og min mann for å realisere meg selv som menneske riktig? Ble livet mitt slik jeg planla og ønsket? Nora er i konstant dialog med seg selv som yngre kvinne, og også med sin tidligere ektemann, mannen (Torvald Helmer). I hennes tilbakeblikk samhandler mannen også med sin nye, unge kone ....
Librettoen har alle ingrediensene til et godt drama.


Musikk og tekst:
Du Wei
er en ung kinesisk kvinnelig komponist. Hun er en student av Guo Wenjing, en av Kinas mest anerkjente samtidskomponister. Du Wei er en talentfull og lovende komponist med en interessant innflytelse fra både kinesisk og vestlig klassisk musikktradisjoner i sine komposisjoner. Som ung kvinne i dagens Kina, har Du Wei et spesielt sterkt forhold til karakteren Nora.

Jon Fosse er anerkjent som arvtaker etter Henrik Ibsen. Han er i dag den mest spilte, nålevende dramatiker på scener verden over. Fosses libretto Too late har Ibsens Et dukkehjem som bakgrunn.

Jon Fosses skuespill ble introdusert i Kina gjennom LULU Zous oversettelser med stor suksess i 2010. Fosse har mottatt diverse priser for sitt virke. Jon Fosse’s plays were successfully introduced to China in 2010 in translations by Lulu Zou. Fosse has received numerous international awards for his plays.

Peter Szilváy (f. 1971) er utdannet bratsjist og dirigent ved Norges musikkhøgskole i Oslo. Han avsluttet diplomstudiet sitt i 1996 og var dirigentstipendiat hos Stavanger Symfoniorkester i perioden 1998-2000. Han vant den norske dirigentkonkurransen “Årets dirigent” i 1999, og var invitert av Mariss Jansons det samme året til å være assistent for han i Oslo Filharmoniske Orkester, noe han var i tre år.

Peter har arbeidet med en lang rekke orkester og militærkorps: St. Petersburg-filharmonien, Göteborgs Symfoniker, Malmö Symfoniorkester, andre skandinaviske symfoniorkester, samtlige av de større norske orkestra og Sjøforsvarets Musikkorps (tidlegare FMKV). Han har markert seg innenfor samtidsmusikken med flere av de ledende samtidsmusikkensemblene, har gjort flere innspillinger, og vant Spellemannsprisen sammen med Oslo-Filharmonien med CDen “Low Jive” i 2009. Den store musikalske fleksibiliteten hans har også gitt rom for flere typer musikkteater og en rekke forskjellige ballettprosjekt for Den Norske Opera, senest “Robin Hood” våren 2013 på Hovedscenen i Den Norske Opera & Ballett i Bjørvika. I 2010 fikk han hederstittelen “Årets utøver” av Norsk Komponistforening for innsatsen hans for norsk musikk.


Solister:

Angelica Voje, mezzosopran, Norge

Den norsk-samiske mezzo-sopranen og tromsøværingen Angelica Voje tilhører den nye generasjonens norske operasangere som arbeider både nasjonalt og internasjonalt med stor fremgang.

Voje studerte med Neil Mackie og Poul Erik Hansen i Norge, Henning Vilén på Bel Canto Scandinavia i Danmark, Francisco Araiza ved International Opera Studio i Zürich og Kathleen Livingstone ved Royal College of Music. Hun gjorde sin Bregenz Festival debut i juli 2010 i Weinberg’s operaer ”Die Passagierin” og ”Das Portrait”. Andre viktige debuter inkluderer rollen som Gunhild i Gisle Kverndokk’s opera ”Den 4. nattevakt” ved Den Norske Opera og Savonlinna Opera Festival, hennes britiske operadebut i engelske Touring Opera’s produksjon av ”Flavio” og hennes rolledebut i titellrollen i ”Carmen” ved Opera Trondheim. I juni 2014 debuterte hun ved Royal Opera House Covent Garden i den utfordrende rollen som Marquise de Merteuil i Luca Francesconi’s moderne opera ”Quartett”. Tidligere i år ble hun invitert tilbake til Covent Garden for å synge Flora i Verdis La Traviata med bl.a. Placido Domingo i rollelisten. Hun mottok to spesialpriser ved Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2009.

Kommende engasjementer inkluderer Cherubino i ”Figaros bryllup” ved Den Norske Opera & Ballet i høst og rolledebut som Octavian i “Rosenkavalieren” ved Opera Nordfjord neste år.


Yao Hong, sopran, Kina

Yao Hong er Kinas mest berømte sopran, en nasjonal celebritet og en hyppig gjest på de store internasjonale operascener. Med sin fascinerende stemmeprakt og utsøkte teknikk høster ”soprandronningen fra Kina” ovasjoner fra operapublikum over hele verden.

Hun har vunnet førstepriser i ”Concord” Internasjonale operakonkurranse i Marseilles, to store nasjonale sangkonkurranser arrangert av Kulturdepartementet i Kina, og ”The Plum Blossom Award” arrangert av det kinesiske dramatikerforbundet. Ved siden av å opptre i mange nasjonale og internasjonale operaoppsetninger er hun også utpekt som en av de beste sangpartnerne til verdens Top Three Tenors. Blant hennes tolkninger av mange kjente operaroller kan nevnes Nong Cuojia i ”The Ode of Grassland”, Rena Gawa i ”Wild Land”, Liù i ”Turandot”,Gilda i ”Rigoletto”, Violetta i ”La Traviata”, Musetta i ”La Bohème”, Micaëla i ”Carmen” og Olympia i ”Hoffmanns eventyr”.


Håkan Ekenäs, baryton, Sverige

Håkan Ekenäs er fra Stockholm. Han avsluttet sineoperastudier med Peter Savidge som sanglærer ved The Royal College of Music (RCM) i London. Han opptrådte i rollen som japansk sendebud i Stravinskys ”Nattergalen” på Den Kongelige Opera i Stockholm i sesongen 2002-2003. Ved RCM har han hatt en rekke roller for Benjamin Britten International Opera School. Han har videre sunget Pilatus i Johannespasjonen (Bach) i St. John’s Smith Square med The City of London Chamber Choir og var baritonsolist med dette koret i to julekonserter i Queen Elizabeth Hall og St. Martin-in-the-Fields.


Christopher Lemmings, tenor, England

Den britiske tenoren Christopher Lemmings studerte ved Guildhall School of Music and Drama. I samarbeid med komponister som Sir Harrison Birtwistle, Thomas Adès, Oliver Knussen and Nicholas Maw har Christopher oppnådd høy internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid med samtidsmusikk og musikk fra det 20. århundre.

Hans konsert- og sceniske fremføringer av operaer teller Gerry Barry’s ”The Triumph of Beauty and Deceit” med The Los Angeles Philharmonic Orchestra og med Radio France, Hotellresepsjonisten i Brittens ”Døden i Venedig”, Lechmere i Brittens ”Owen Wingrave” og Molqi i Adams’ ”The Death of Klinghoffer” i Concertgebouw Amsterdam under Edo de Waart; Itulbo i Bellinis ”Il Pirata” og L’abate/Un incredible i Giordanos ”Andrea Chénier” med Chelsea Opera Group i Queen Elizabeth Hall.


Linda Nteleza, sopran, Sør-Afrika

Linda Nteleza er født i bydelen Khayelitsha i Cape Town, Sør-Afrika. Hun begynte i kor da hun gikk i videregående, for så å studere musikk ved South Africa College ofMusic i Cape Town. Blant roller hun har gjort kan nevnes Barbarina, Musetta, Antonia, Luigia, Armide og Zerlina. I 2010 sang hun i Mozarts ”Figaros bryllup” på turné iProvidence med Cape Town Opera School under ledelse av Angelo Gobatto og Kamal Khan.

Barbarina-rollen spilte hun i samarbeid med studenter fra Brown University. I 2012 ble hun utvalgt som en av fem sørafrikanere til å delta i tre måneder i Glimmerglass-programmet for unge artister i New York, Cooperstown. Der fikk hun arbeide med sangere som Eric Owens, Elizabeth Futral og Deborah Voigt. Linda deltar også i den sørafrikanske dokumentaren ”I live to sing” som startet i New York og fulgte sangerne til Sør-Afrika. «Hun er nå uteksaminert fra operaprogrammet ved Universitetet i Cape Town og medlem av Cape Town Opera Company Studio». I 2014 var hun finalist i den verdenskjente International Hans Gabor Belvedere Singing Competition.


Visuelt:

Feng Jiangzhou og Lin Zhang er Kinas mest betydningsfulle videokunstnere. Deres arbeider inkluderer musikk, bilde, installasjon, scenedesign etc. Fremførelsen er grunnleggende for konseptet crossover new media, som kombinerer sceneteknikk og benytter dataprogrammering som kreativ metode.

Utover den enkle visuelle/auditive opplevelsen, så utfordrer de den tradisjonelle opplevelsen av å se sceniske fremførelser, og sjarmerer publikum med et nytt og levende, medialt språk. Feng Jiangzhou og Lin Zhangs kreativitet og høye kvalitative nivå innen samtidig, kinesisk multimedia har hatt en enorm påvirkning på kinesisk multimedial kunst og har pushet det kreative språket innen kinesisk samtidskunst til et helt nytt nivå.

Gao Guangjian, scenograf, er Sjefsscenograf for National Centre of Performing Arts i Beijing (NCPA) og en nasjonal A-klasse scenograf og designer, fremragende ekspert ved Kulturministeriet og vise- president for China Association of Stage Art. Han har designet diverse operaer, teaterforestillinger og utstillinger i Kina og internasjonalt.

Adriana Braga-Peretzki, den brasilianske kostymedesigneren, studerte ved Hochschule für Angewandte Künste i Hamburg.Hun jobber blant annet ved Thalia Theater Hamburg, Volksbühne på Rosa-Luxemburg-Platz i Berlin og på Centraltheater i Leipzig. Siden 2009 har Adriana Braga- Peretzki regelmessig jobbet sammen med den tyske regissøren Frank Castorf. I denne forbindelse designet hun i 2013 kostymene til den mye omtalte nyproduksjonen av «Der Ring des Niebelungen» i anledning 200-års jubileet for Richard Wagner fødsel på Bayreuther Festspiele. Nylig designet hun kostymene til produksjoner La Dame aux kameliaThéâtre de l'Odéon i Paris (2012), Amerika basert på en roman av Franz Kafka påSchauspielhaus i Zürich (2012) og Das Duell av Anton Tsjekov på Volkbühne i Berlin (2013).

Ellen Ruge er en av Nordens viktigste lysdesignere, med diverse produksjoner ved de viktigste scenene så vel som kammerversjoner av samtidige- og klassiske stykker, opera og danseforestillinger. Ellen Ruge debuterte nylig ved Deutsche Oper, Berlin med den internasjonale suksessen «Lady Macbeth av Mtsensk» av Sjostakovitsj i samarbeid med DNO&B


Produksjonen er bestilt og produsert av Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Ibsen International, i samarbeid med AdOpera!

AdOpera! er det nasjonalt nettverk av operaprodusenter med formål å styrke utviklingen, produksjonskopetanse og formidling av moderne opera og musikkteater.


Operaen er en del av abonnementsseriene Liten Storm og Full Storm i Stormen Konserthus.

Operaen er en del av abonnementsseriene Mezzo og Total i KulturHuset, Tromsø

Abonnement i salg nå.

Libretto til nedlasting, norsk (pdf).

Libretto til nedlasting, engelsk (pdf).