English

Opera

Katharina Jakhelln Semb er utdannet operasanger fra Norges Musikkhøgskole i Oslo og The Academy of Young Artists ved Mariinskij Operaen i St. Petersburg, Roma og New York. Hun debuterte i rollen som Leonora i Verdis opera «Il Trovatore» i 2005 i Russland, fulgt av diverse roller, bl. a. som Mimì i Puccinis «La Boheme» i Berlin. Hun har mellomfag i italiensk fra Universitetet i Oslo, snakker 6 språk og har bodd store deler av sitt liv i utlandet. Siden 2010 har hun vært operasjef i Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO). I 2017 gjør hun sin regidebut med NOSOs oppsetning av operaen «Ariadne auf Naxos» av Richard Strauss.


Katharina Jakhelln Semb har vært operasjef for NOSO siden 2010. Siden den gang har hun knyttet Nordnorsk Opera og Symfoniorkester til store internasjonale navn. Semb er spesielt opptatt av talentutvikling og oppfølging av lovende sangere og kunstnere i regionen. Flere av solistene som har hatt sin operadebut med Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, synger i dag på scener som La Scala, Wiener Staatsoper og Zürich Operaen. Heldigvis kommer de regelmessig «hjem» for å synge for vårt nordnorske publikum!

NOSO Operaproduksjoner

Nordnorsk Opera og Symfoniorkester arbeider med å tilføre den arktiske delen av verden opera med høy temperatur. Vi er stolte å ha vært med å presentere ikke mindre enn seks verdenspremierer av nyskrevne operaer, i løpet av de siste seks årene.

2016: BARBEREN I SEVILLA

- Komikk og søt musikk i spenstig og tidløs opera.

Det er ikke uten grunn at Rossinis Barberen i Sevilla er en av verdens mest spilte operaer: Sprudlende musikk fra begynnelse til slutt og en søt historie om den unge Rosina, som med god hjelp fra den oppfinnsomme barberen Figaro, endelig får mannen hun elsker. I tillegg kommer gjøglerier og intriger i stort monn.

I 2016 er det 200 år siden premieren på Teatro Argentina i Roma, og sammen med Opera Bergen og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) presenterer Festspillene nå en helt ny oppsetning av den fargerike operaen. Her er det duket for både overdådig rokokko og moderne grafikk. I rollene møter vi kjente internasjonale og norske sangere sammen med symfoniorkesteret fra nord og lokalt kor. 

Forestillingen iscenesettes av slovenskfødte Rocc, som har iscenesatt flere enn 30 operaer på kjente scener i Tsjekkia, Slovenia, Norge og Italia. Han har også arbeidet med Opera Bergens oppsetninger tidligere, deriblant Carmen sommeren 2015.– Selv 200 år etter premieren fremstår Barberen i Sevilla som leken og aktuell. Rossini samlet sine beste ideer i operaen. Han tok utgangspunkt i Beaumarchais' populære og vittige intrigestykke med samme navn og kombinerte det med virtuos musikk og det mest fornøyelige fra commedia dell'arte-tradisjonen. I denne versjonen ivaretas den rike arven fra barokken, samtidig som det kobles mot et spennende visuelt uttrykk fra vår tid.

2014-2015: NORA-TOO LATE

- En opera inspirert av skikkelsen “Nora” fra Ibsens “Et dukkehjem”

Operaen er bestilt og produsert av Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Ibsen International, i samarbeid med AdOpera!

Et dukkehjem om Nora som forlater mann og barn for å leve et eget, uavhengig liv, var et lynnedslag ved urfremførelsen i 1879. Operaen NORA-too late tar et nytt blikk på den ikoniske skikkelsen fra Henrik Ibsens skuespill med en helt ny historie av Jon Fosse. 

I Kina blir ofte begrepet "Noraisme" brukt som synonym på "feminisme", og illustrerer stykkets enorme innvirkning internasjonalt. De tre kvinnene i operaen er sangere fra tre ulike verdensdeler, og forsterker det universelle ved skikkelsen Nora.

Fosses libretto behandler Noras dilemma fra et menneskelig, samtidig synspunkt. Han fokuserer på den eldre kvinnen (Nora) som ser tilbake på sitt liv med en rekke spørsmål: Var mitt valg å forlate mine barn og min mann for å realisere meg selv som menneske riktig? Ble livet mitt slik jeg planla og ønsket? Nora er i konstant dialog med seg selv som yngre kvinne, og også med sin tidligere ektemann, mannen (Torvald Helmer). I hennes tilbakeblikk samhandler mannen også med sin nye, unge kone ....

Du Weis komposisjon gjennomborer Fosses tekst og fortolker stillheten i den med et fengslende, musikalsk språk.

Operaen NORA-too late har alle ingrediensene til et godt drama, og utspiller seg i et spektakulært, visuelt univers.

2015-2016: EUGENE ONEGIN

- en av operalitteraturens sterkeste tekster

Produksjonen var et samarbeid mellom Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Trondheim Symfoniorkester. Blir tatt opp igjen av Operaen i Kristiansund i 2016

Tsjaikovskij lot seg inspirere av Pusjkins drama, og  Eugene Onegin - en av operalitteraturens sterkeste tekster dramaturgisk sett-  blander helt utsøkt vakker, lyrisk musikk med et mektig, russisk klangbilde, som binder sammen selve historien. Verket er i dag den mest spilte, russiske operaen, og en fast del av repertoaret på operahus verden rundt.

Det ender selvfølgelig tragisk, men ikke med døden. Den kommer tidligere. Duellen mellom den blaserte og kyniske Onegin og hans yngre venn, den romantiske dikteren Lenskij, ender med dikterens død. Og publikum gråter. Et stort tap. Men den største tragedien ligger i at et menneske så lidenskapelig som Tatjana aldri får leve ut sin kjærlighet sammen med Onegin. Deres første møte ender med Onegins avvisning av Tatjana, og hennes ydmykelse. I deres siste møte velger Tatjana tryggheten i et ekteskap med den eldre Prins Gremin.

Regi: Ivar Tindberg, scenografi: Gjermund Andresen, kostyme: Anette Werenskiold

Dirigent: Olari Elts, solister: Audun Iversen, Kari Postma, Bror Magnus Tødenes, Maria Nohr, Siv-Oda Hagerupsen, Ingunn Kilen, Nikolay Didenko

2014: KIBERGODYSSEEN

- Vant krigen - tapte freden 

Det blir sagt at ”seierherrene skriver historien”. Partisanene i Finnmark vant krigen, men tapte freden og retten til å fortelle sin egen historie. 

Under Grunnlovsjubileet og Ytringsfrihetsåret 2014 slår Festspillene i Nord-Norge, Hålogaland Teater og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester seg sammen med Barents Event om å lage en opera om Finnmarkpartisanenes skjebne og sviket de opplevde fra Norge, landet de hadde kjempet så hardt for under andre verdenskrig! En opera etter en idé utviklet av nå avdøde Anne-Lise Bernten i samarbeid med komponist Trygve Brøske og librettist Marianne Meløy.

KibergOdysséen er en opera om å aldri komme hjem og aktualiserer en betent problematikk i nyere historie som påvirker mennesker i Finnmark den dag i dag. I 2014 er det 70 år siden Finnmark ble befridd av sovjetiske styrker høsten 1944. Og det er god grunn til å hevde at Kiberg er det stedet i Norge der ytringsfriheten har vært mest begrenset etter 2.verdenskrig. Heltefortellingen om norsk motstandsbevegelse hadde ikke rom for Kibergpartisanenes skjebne, og en sentral del av vår norske historie har derfor blitt fortiet. Partisanenes skjebne ble lenge lagt lokk på og mange lot være å fortelle om sine opplevelser, selv for sin nærmeste familie.

Forestillingen løfter glemte helter frem i lyset og er en viktig påminnelse om fortielser i norsk historieskriving.

Medvirkende
Idé: Anne-Lise Berntsen, Komponist: Trygve Brøske , Libretto: Marianne Meløy
Regi / dramaturgi / scenografi / kostyme: Ivar Tindberg , Dirigent: Per Kristian Skalstad
Orkester: NOSO Sinfonietta
Solister: Anneli Drecker, Terje Skonseng Naudeer, Marthe Werring Holmern, Siv Iren Misund, Lilly Jørstad, Kjetil Støa, Bror Tødenes, Andreas Elvenes.

2013: LA TRAVIATA

- engasjerer og berører!

Med en handling som feier Hollywoodfilmer og amerikanske såpeoperaer av banen, har denne operaen engasjert og berørt publikum i 160 år! I samarbeid med Den Norske Opera setter vi opp en av tidenes største operasuksesser - La Traviata- og feirer samtidig 200 års jubileet til Giuseppe Verdi.

La Traviata er en opera i fire akter om kurtisanen Violetta  som tross motstridende følelser faller for den unge og lidenskapelige adelsmannen Alfredo Germont. De gifter seg og flytter vekk fra Paris - til et nytt liv i landlige omgivelser. Idyllen tar brått slutt når Violetta en dag får besøk av Giorgio, Alfredos far, og hennes fortid innhenter henne..

La Traviata tar opp sentrale spørsmål om moral, religion og samfunnets konvensjoner som preget samtiden.

Forestillingen var et samarbeid mellom Nordnorsk Opera og Symfoniorkester og Den Norske Opera & Ballett. Med: Birgitte Christensen, Marius Roth Christensen, Yngve Søberg. Dirigent: Rune Bergmann

2013: DER SCHÖNE TOD

- en operainstallasjon i filmhistoriens og feminismens tegn.

I anledning Stemmerettsjubileet 1913-2013, presenterte Nordnorsk Opera og Symfoniorkester “DER SCHÖNE TOD - den vakre døden” - en operainstallasjon i filmhistoriens og feminismens tegn. Forestillingen lot publikum møte karakterer som bl.a Carmen  og Isolde i en serie dødsscener fra den romantiske operas absolutte klimaks.

Konsertprogram: Verk av Catalani, Tsjaikovskij, Cilea, Korngold, Bizet, Britten, Purcell og Wagner. 

Sopran: Nina Gravrok, mezzosopran: Marianne Beate Kielland, musikalsk arrangement og dirigent: Per Kristian Skalstad. Orkester: NOSO Kammerorkester og NOSO Sinfonietta.

2013: HEKSEHAMMEREN

- Heksejakten i Norge.

En samproduksjon mellom Nordlysfestivalen og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester.
Ragnar Rasmussen, komponist. Ragnar Olsen, librettist. Basert på heksejakten i Norge, som var en av de mest omfattende verden har sett.

Organisasjonen Sangkraft Berlevåg sto opprinnelig som bestiller av dette verket og gjennomførte våren 2012 en versjon med en mindre besetning. Sigrun Persdatter - Berit Norbakken Solset (Soprano), Presten - Carlo Allemano (Tenor), Fogden Abraham Lockert - Trond Halstein Moe (Baritone), Sjamanen Mons Nilsen - Knut Iversen (Bass) 

2012, 2013, 2014: FIGAROS BRYLLUP 

- herlige forviklingskomedie med vakre arier.

Både tårene og latteren sitter løst i denne herlige forviklingskomedien med vakre arier som perler på en snor, et samarbeid med Tromsø Musikkonservatoriet hvor flere av studentene har ledende roller i denne oppsetningen.

Dirigent og arrangering av musikk: Per Kristian Skalstad.
Solister: Berit Norbakken Solset, Thomas Røshol, Hamida Kristoffersen, Alf Inge Selstad, Mette Bjærang Pedersen, Jannike Sara Hansen.
Regi: Anders Alterskjær

2012: BARBEREN I SEVILLA

Unge fremadstormende sangere sammen med rutinerte solister i miniversjoner av musikkhistoriens mest kjente operaer.

Konsertprogram: Gioacchino Rossini, Barbereren i Sevilla, miniversjon i arrangement av Per-Kristian Skalstad. Dirigent: Per-Kristian Skalstad
Solister: Grev Almaviva: Fredrik Akselberg, Bartolo: Ketil Hugaas, Rosina: Berit Norbakken Solset, Figaro: Lars Eggen. Orkester: NOSO Kammerorkester. Konfransier: Katharina Jakhelln Semb.

2012: LA BOHEME

- en av operahistorien mest romantiske drama!

I en av operahistorien mest romantiske drama, følger vi kjærlighetsparet Mimi og Rodolfo fra de møtes på julaften i Paris, gjennom en stormfull kjærlighetshistorie, brudd- og tilslutt gjenforeningen ved Mimis dødsleie. Puccinis musikk og beskrivelse av kunstnermiljøet i Paris er like uimotståelig, om man hører operaen for første eller tiende gang.

La Boheme hadde premiére mai 2012 og sangere fra hele landet strømmet til NOSOs prøvesang for roller i oppsetningen. Nærmere 50 sangere var på audition i Den Norske Opera i Oslo. I Tromsø var det åtte som prøvde å få seg en rolle gjennom prøvesynging.

Regissør: Sigrid Strøm Reibo. Scenografi: Gjermund Andresen. Kostyme: Anette Werenskiold 
Dirigent: Christian Lindberg. Orkester: NOSO Symfoniorkesteret.
Solister: Hamida Kristoffersen, Thomas Ruud, Audun Iversen, Kjerstin Løvdal, Natanael Uifalean, Per Arne Vighals.

2011: TESKJEKJERRINGA til operascenen!

NOSO trappet opp til 100 års-festen i 2014 for Alf Prøysen, med å produsere en splitter ny norsk opera for barn om Teskjekjerringa. Og hva var vel bedre enn en opera om det spennende og underlige livet til verdens minste kjerring?

I februar 2011, i forbindelse med premieren på den nye operaen, ga Gyldendal norsk forlag ut bildeboken Teskjekjerringa og prinsesse Pompadur. Dette er prosaversjonen av Trond Brænnes libretto. Bildeboken er illustrert av Annine Qvale. I forkant av dette, den 29. oktober 2010 lanserte Gyldendal norsk forlag Den store Teskjekjerringboka. Her samlet forlaget alle fortellingene om Teskjekjerringa til en komplett samling, praktfullt illustrert av bildekunstner Annine Qvale.

NOSO er stolte over å ha bidratt til å formidle nye tolkninger av Alf Prøysens figur Teskjekjerringa til nye generasjoner. 

2010: VESLEFRIKK

"Veslefrikk" var et AdOpera! prosjekt, og ble skapt av komponist Knut Vaage og librettist Torgeir Rebolledo Pedersen. Verdenspremièren på dette spennende verket ble lagt til Tromsø, og produksjonen reiste deretter videre til Bergen. I november fikk "Veslefrikk"  førsteprisen i den internasjonale operakonkurransen Mezzo Television Operacompetition. Forestillingen ble da direktesendt fra Ungarn i 40 land!

2010: CARMEN 

Operahøsten i nord åpnet med en forrykende produksjon av Bizets "Carmen" i Ingebjørg Kosmos skikkelse. Med Christian Lindberg i spissen for NOSO Symfoniorkesteret, med fantastiske, hovedsaklig nordnorske solister og lokale korkrefter, ble dette en braksuksess med utsolgte hus både i Bodø og Tromsø.